Woonzorggroep Samen

Woonzorggroep Samen bouwt aan een Sterk en Eerlijk Werkgeversmerk 

“Hoe kunnen wij – op basis van data en onderzoek – een stevig en eerlijk werkgeversmerk neerzetten in lijn met de organisatiestrategie?” Dat was de vraag waarmee Woonzorggroep Samen aanklopte bij AdverStrategy. Met 1.700 medewerkers, negen thuiszorgteams en tien locaties is Samen de grootste ouderenzorgorganisatie in de regio Noord-Holland Noord. Ze staan voor een aanzienlijke uitdaging, gezien de dubbele vergrijzing en een toename van openstaande vacatures van 109%, waardoor personeel werven steeds moeilijker wordt. 

Medewerker op één

Door middel van het ontwikkelen van een Employee Value Proposition (EVP) bouwt Samen aan een solide basis voor hun werkgeverspositionering en employer branding. We hebben het verhaal van Samen naar voren gebracht door 25 medewerkers te interviewen en twee groepssessies te houden. Dit verhaal vertelt waarom medewerkers ervoor kiezen om bij Samen te blijven werken; het belichaamt de belofte. Want een werkgeversmerk bedenk je niet, dat ben je. 

 

 

In de diepte-interviews voor de EVP, focussen wij op de volgende zes pijlers:

  1. Sociale dynamieken,
  2. Leren en ontwikkelen,
  3. Duurzame inzetbaarheid,
  4. Empowering environment,
  5. Leiderschap en
  6. Interne communicatie.

 

Op verzoek van Samen is hier ‘Medewerker op 1’, een belangrijke strategische pijler van Samen, aan toegevoegd.

Woonzorggroep Samen
Woonzorggroep Samen

Ideale kandidaat per vacature

Naast de EVP zijn er voor Samen ook drie Candidate Persona’s gemaakt van de belangrijkste doelgroepen: Helpende, Verzorgende IG en verpleegkundige. Deze Persona’s van de ideale kandidaat geven een inzage in de demografie, gedragspatronen, motivatie en doelen van je kandidaat. Dit maakt het eenvoudiger om je arbeidsmarktcommunicatie te ontwikkelen en af te stemmen op de ideale kandidaat per vacature.

 

Vervolgstappen

Aan het vervolg wordt momenteel gewerkt. Door middel van de arbeidsmarkt strategie slaan we een brug tussen de EVP en de uiteindelijke communicatie. We kiezen de positie voor de arbeidsmarktdoelgroepen die voor Samen van belang zijn. De positionering en EVP komen uiteindelijk bij elkaar in een boodschap en creatief concept voor toekomstige arbeidsmarktcampagnes.