waarom-een-evp-onmisbaar-is-voor-elke-moderne-werkgever

Waarom een EVP onmisbaar is voor elke moderne werkgever

De Employee Value Proposition (EVP) is het fundament van jouw werkgeversmerk. Het laat zien wat je medewerkers te bieden hebt en waarom ze bij jou willen werken. Employer branding gaat over het strategisch beheren en vormgeven van een positief werkgeversimago van je organisatie op de arbeidsmarkt. Daarmee trek je de beste kandidaten aan en houd je je werknemers tevreden. Heb jij als moderne werkgever al een EVP? 

EVP is belofte aan je medewerkers

Je EVP is een soort belofte aan medewerkers over wat ze kunnen verwachten als ze bij jouw organisatie (gaan) werken. Met een EVP breng je je huidige interne identiteit in kaart. Het maakt duidelijk waarom medewerkers ervoor kiezen om bij jou te werken en waarom ze dat blijven doen. Het beschrijft de waarde van een werkgever vanuit het perspectief van de medewerker. En omvat het totale pakket van voordelen en beloningen die een werknemer ontvangt in ruil voor zijn of haar bijdragen aan de organisatie. Het gaat daarbij niet alleen om geld, maar ook om andere zaken die belangrijk zijn voor je medewerkers. Denk aan de cultuur, de sfeer, de doorgroeimogelijkheden en de impact die ze kunnen maken.

Wat motiveert je medewerkers?

In de EVP worden ook altijd key drivers meegenomen. Key drivers laten zien wat medewerkers motiveert om hun tijd, betrokkenheid en expertise in te zetten voor hun werkgever. De individuele keuze van een medewerker om net dat stapje extra te zetten zonder dat het van hen wordt gevraagd. Dit gedrag werkt aanstekelijk en vergroot betrokkenheid en werkplezier.

Vindt en bindt talent met je EVP

Na het ontwikkelen van de EVP kun je aan de slag om deze waarden met je merkbelofte zowel intern als extern te communiceren. Intern integreer je de EVP met je processen, verbeter je je interne communicatie en werk je voortdurend aan optimalisatie. Zorg dat je medewerkers weten wat de EVP inhoudt en hoe ze deze kunnen vertalen naar hun dagelijkse werk. Extern gebruik je de EVP ter versterking van je employer branding en recruitmentstrategie. Onderscheid je van andere organisaties door een eerlijk beeld van je waarden te laten zien aan potentieel talent. Zo trek je talent aan dat past bij jouw organisatie.

Waarom kun je als moderne werkgever niet meer zonder EVP?

  1. Werknemersbetrokkenheid

De EVP is direct gekoppeld aan de betrokkenheid van medewerkers bij je organisatie. Wanneer medewerkers geloven dat hun werkgever waarde hecht aan hun bijdragen en hun welzijn serieus neemt, zijn ze meer geneigd zich betrokken te voelen en zich in te zetten voor het succes van de organisatie.

 

  1. Talent Aantrekken en Behouden

In een competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal om talent aan te trekken én te behouden. Een sterke EVP fungeert als een magneet waarmee potentiële medewerkers worden aangetrokken en bestaande medewerkers gemotiveerd blijven om zich in te zetten voor de organisatie.

 

  1. Bedrijfscultuur

De EVP draagt bij aan het vormgeven van een positieve bedrijfscultuur. Het omvat niet alleen de tastbare voordelen, maar ook de manier waarop medewerkers worden behandeld, hoe beslissingen worden genomen en hoe inclusief de werkomgeving is.

EVP is een voortdurend proces

Tot slot benadrukken we dat de implementatie van een nieuw werkgeversmerk geen eenmalige inspanning is, maar een voortdurend proces van optimalisatie en ontwikkeling van je organisatie. Door de kernwaarden uit je EVP te integreren in alle facetten van de organisatie, zowel intern als extern, bouw je aan een stevige basis voor betrokkenheid, talentwerving en een positieve bedrijfscultuur.

Meer weten over een EVP voor jullie organisatie?

Bij AdverStrategy staat een team van Employer Brand strategen met ruim 20 jaar ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment voor jou klaar. Wij hebben alle expertise en tools in huis om jouw unieke werkgeversverhaal in kaart te brengen, creatief vorm te geven en vervolgens jouw authentieke verhaal aan de wereld te vertellen via ijzersterke campagnes!


Wij vertellen je graag meer over onze visie en plan van aanpak voor een succesvol EVP voor nu en de toekomst!

Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! Bel een van onze strategen op +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl