Hoe voorkom je dat employer branding als een nachtkaars uitgaat?
Onze experts van AdverStrategy komen bij veel organisaties over de vloer. En regelmatig valt het ons op dat er een zelfde verhaal en tendens speelt als het over employer branding gaat. Herken jij dit ook?
Daar moeten we iets mee…
Employer branding is een term die steeds vaker opduikt bij recruitment teams. Vaak voorzien van: ‘daar moeten we iets mee’. Vervolgens ontstaat er bij deze teams een vergelijkbaar proces. Er wordt een projectgroep in het leven geroepen. De kernwaarden, bedacht door het management tijdens een heisessie, worden intern getoetst. Meestal is dit een schone taak voor een stagiaire, in de vorm van een afstudeeropdracht.Het moet wel iets opleveren…
Na een sessie met de directie wordt een budget toegewezen. Onder de voorwaarde dat het wel iets moet opleveren, namelijk sollicitaties. Vervolgens krijgt de toffe video die net is ontwikkeld niet de juiste respons en aandacht. En de sollicitaties waarop gehoopt werd, blijven uit. Ondertussen speelt dit project naast de primaire taak van het team: recruitment. En valt het eerlijk gezegd niet meer zo goed te combineren met de dagelijkse praktijk. Conclusie: employer branding komt later wel weer, als het wat rustiger is…En dan is het alweer 2024!
Is het bovenstaande scenario herkenbaar? Wees gerust, het ligt niet aan jou of aan je team. We zien dit bij heel veel organisaties gebeuren. Employer branding is namelijk geen project. En het is ook niet iets wat je er even bij doet. Wij zien employer branding als een expertise en een continu doorlopend proces. Als een vakgebied, dat balanceert op het snijvlak van marketingcommunicatie, branding en recruitment. Het is niet voor niets dat er gespecialiseerde bureaus zijn, zoals wij. Met een team van strategen helpen wij dagelijks organisaties bij hun employer branding en positioneringsvraagstukken.Ons strategisch employer branding proces
Hoe wij dat doen? AdverStrategy maakt gebruik van een gefundeerde en bewezen aanpak. Onze unieke werkwijze hebben we in een modulair proces gegoten. Ons strategisch employer branding model bestaat uit de volgende zes fasen.
- Fase 1 – EVP
Wie ben jij echt als werkgever? Wat is het eerlijke verhaal? - Fase 2 – Strategie
Het fundament van alle arbeidsmarkt-communicatie is een heldere strategie. - Fase 3 – Boodschap & Creatief concept
Een campagne kan nog zo goed getarget zijn, als de boodschap en het concept niet de juiste snaar raakt is elke campagne (en budget) zinloos. - Fase 4 – Content creatie en productie
Een sterk brand is herkenbaar, eenduidig en consistent. Zowel in (bewegend) beeld als tekst. - Fase 5 – Media-/campagneplan
Welke kanalen online (en offline) gaan we inzetten en wanneer? - Fase 6 – Campagne Golive!
De communicatie die bepaald is, wordt zichtbaar en tastbaar.
Denk je nu dat dit proces jaren gaat duren? Welnee, binnen 3 maanden is het al mogelijk om de fasen in ons strategisch model te doorlopen en de eerste campagne live te hebben. Daarnaast geloven wij in een partnership voor de langere termijn. Na de live fase blijven we naast je staan als consultancy partner. Zo voorkomen we samen dat jullie employer branding uitgaat als een nachtkaars.
Ruim 20 jaar ervaring
Bij AdverStrategy staat een team van employer brand strategen met ruim 20 jaar ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment voor jou klaar. Wij hebben alle expertise en tools in huis om jouw unieke werkgeversverhaal in kaart te brengen, creatief vorm te geven en vervolgens jouw authentieke verhaal aan de wereld te vertellen via ijzersterke campagnes!
Wil jij voorkomen dat jullie employer branding uitgaat als een nachtkaars?
Of ben je bezig met het uitschrijven van een pitch voor een nieuwe bureaupartner voor Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie?
Â
Wij vertellen je graag meer over onze visie en plan van aanpak voor een succesvol werkgeversmerk voor nu en de toekomst!
Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! Bel een van onze strategen op +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl