Deze 5 elementen maken jouw Employer Branding Campagne succesvol
In deze blog ontdek je welke vijf elementen ervoor zorgen dat jouw Employer Branding campagne een succes wordt! Voor alle duidelijkheid leggen we eerst uit wat Employer Branding is en wat het verschil is tussen een Employer Branding campagne en een Job Marketing campagne. Want dat is niet altijd even duidelijk merken wij in de dagelijkse praktijk.
Definitie van Employer Branding
Als we spreken over Employer Branding, dan circuleren er verschillende definities in de markt. In essentie richt Employer Branding zich op het positioneren en profileren van een organisatie als aantrekkelijke potentiële werkgever. Met als uiteindelijk doel het verkrijgen van een voorkeurspositie bij zowel nieuwe talenten als bij huidige werknemers. Het gaat dan over goed werkgeverschap, imago, reputatie en bedrijfscultuur. Effectief toepassen van Employer Branding is een belangrijk onderdeel van jouw personeelsbeleid, voor nu en in de toekomst.
Het verschil tussen een Employer Branding en een Job Marketing campagne
Het grote verschil tussen een Employer Branding campagne en een Job Marketing campagne ligt vooral in de doelstellingen. Een Job Marketing campagne zich richt op de directe werving voor openstaande vacatures, met meetbare doelen zoals sollicitaties en hires. Terwijl een Employer Branding campagne draait om het vergroten en versterken van de bekendheid van je organisatie als potentiële werkgever én het verhogen van je aantrekkelijkheid als werkgever. Daarbij meet je dus hele andere KPI’s.
Â
Â
Realiseer je bovendien dat de ROI van een Employer Branding campagne zich over een langere termijn laat zien, omdat het opbouwen van een sterk merk tijd kost. Het is dan ook een veelgemaakte misvatting om directe sollicitaties te verwachten als resultaat van een Employer Branding campagne. Daarom adviseren wij een gecoördineerde aanpak, waarbij Employer Branding gelijktijdig wordt ingezet naast Job Marketing campagnes.
5 Elementen voor een succesvolle Employer Branding Campagne
- Jouw verhaal
Een krachtige Employer Branding campagne begint met het helder definiëren van kernwaarden, bedrijfscultuur en het merkverhaal van je organisatie. Dit brengen we in kaart door een grondige Employee Value Proposition (EVP) analyse. - Strategie en positionering
De succesvolle uitvoering van een Employer Branding strategie en positionering vereist een solide fundament gebaseerd op de EVP. Deze strategie bepaalt niet alleen de doelen en de richting waarin je bedrijf zich wil ontwikkelen, maar ook de manier waarop doelgroepen worden benaderd. Ook worden hiermee realistische doelen bepaald om het succes van de campagne voor de organisatie te meten. - Aanwezig op de plekken waar jouw doelgroep en directe beïnvloeders zich bevinden
Effectieve aanwezigheid op zowel online als fysieke platforms waar jouw doelgroep zich bevindt, is van essentieel belang. Door doelgroeponderzoek en het creëren van Persona’s bieden wij inzicht in de voorkeuren van jouw doelgroepen.
Denk ook aan de beïnvloeders van je doelgroep, zoals familie en vrienden van potentiële werknemers. Deze secundaire doelgroep wordt vaak vergeten, maar speelt een grote rol in Employer Branding. Iedereen wil immers trots zijn op zijn of haar werkgever, en een aanbeveling of goedkeuring vanuit het netwerk versterkt dit trotse gevoel. - Betrekken van werknemers
Een sterke Employer Branding campagne integreert verhalen van huidige medewerkers via testimonials, video’s of blogs in de campagne en op de landingspagina . Op deze manier kunnen relevante doelgroepen zich gemakkelijk identificeren met het huidige personeel en een authentiek beeld krijgen van de werkomgeving. - Goede landingspagina
Een ander onmisbaar element van een succesvolle Employer Branding campagne is een aantrekkelijke en informatieve landingspagina. Deze pagina fungeert als een digitale etalage waar potentiële kandidaten inzicht krijgen in de cultuur, kernwaarden en de voordelen van werken bij jouw organisatie. Zorg ervoor dat de landingspagina naadloos aansluit op je campagne. Deze pagina vormt namelijk een essentiële schakel in het proces om kandidaten te converteren naar sollicitanten, en draagt uiteindelijk bij aan het opbouwen van een sterk werkgeversmerk.
Conclusie
Een goed doordachte Employer Branding Campagne is een investering in de toekomst van jouw organisatie. Hiermee behaal je op lange termijn concurrentievoordeel. Het stimuleert het behoud van waardevol talent. Tegelijkertijd trekt het de juiste mensen aan, die resoneren met de kernwaarden en cultuur van jouw organisatie.
Een succesvolle campagne voor jullie organisatie?
Bij AdverStrategy staat een team van Employer Brand strategen met ruim 20 jaar ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment voor jou klaar. Wij hebben alle expertise en tools in huis om jouw unieke werkgeversverhaal in kaart te brengen, creatief vorm te geven en vervolgens jouw authentieke verhaal aan de wereld te vertellen via ijzersterke campagnes!
Â
Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! Bel een van onze strategen op +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl