Bouw in 2024 aan een top Employer Brand!
De kop is eraf, een nieuw jaar is begonnen en met een frisse blik kijken we naar wat 2024 gaat brengen. Wat staat er voor jouw recruitment team op de agenda? Is het jaarplan al klaar en ben je al gestart met uitvoeren, of ben je nog op zoek naar mogelijkheden om verder te optimaliseren?
Wij delen graag de onderwerpen die wat ons betreft essentieel zijn voor jouw employer branding plan van 2024. En waarmee jouw team direct aan de slag kan. Dit is hét moment om te starten met jouw employer brand.
1. Actualiseer je EVP
Zorg ervoor dat je Employee Value Proposition up-to-date en actueel is. Sluiten de kernwaarden nog aan bij de huidige cultuur en ambities van je organisatie? Jouw EVP is de belofte aan jouw huidige werknemers en aan nieuw talent. Essentieel is dat jouw propositie overeenkomt met de werkelijkheid. Bovendien is een sterke Employee Value Proposition een voorwaarde voor het aantrekken van talent. Als je EVP een aantal jaar geleden is ontwikkeld, overweeg dan een aanscherping. Want de arbeidsmarkt staat niet stil, en jij dus ook niet.
2. Zorg voor een heldere strategie en een contentkalender
Als je bouwt aan je employer branding en positionering. Je communiceert immers met verschillende doelgroepen, die je in verschillende fasen de juiste boodschap wilt vertellen. Een sollicitant die al bekend is met jouw waarden en heeft besloten om te reageren op een vacature, zit in een andere fase dan een potentiële werknemer die jouw organisatie nog nooit als mogelijke werkgever in overweging heeft genomen. Bepaal in een strategie wanneer je met welke communicatie een bepaalde doelgroep wilt bereiken. En hoe of wat je wilt bereiken bij die doelgroep. Er is een overlap in je strategie met je contentkalender. Voor die laatste selecteer je thema’s die jij belangrijk vindt om te communiceren met je doelgroepen. Campagnes voor employer branding en positionering draaien niet alleen op betaalde kanalen. Juist je eigen kanalen en organische zichtbaarheid kun je een duwtje in de juiste richting geven met je strategie en contentkalender.
3. Optimaliseer de volledige employee experience
Recruitment gaat verder dan het aantrekken van nieuw talent; behoud van je werknemers is zo mogelijk nog relevanter in de huidige krappe arbeidsmarkt. Een positieve employee experience is essentieel voor het behoud van talent én voor het bevorderen van de betrokkenheid van je werknemers. Aandachtspunten voor een optimale employee experience zijn: onboarding, professionele ontwikkeling, welzijnsprogramma’s en je alumni netwerk. Neem al deze aspecten op in je employer branding plan voor een totale, positieve werknemerservaring.4. Waarheidsgetrouwe content op je werken-bij website
Al jouw employer branding inspanningen leiden naar je werken-bij website. Want in de huidige krappe arbeidsmarkt kijkt potentieel talent bij hun keuze om te solliciteren verder dan de vacaturetekst. Zorg er daarom voor dat de content op jouw werken-bij website actueel en compleet is. Zo onderbouw je je geloofwaardigheid en het versterkt je werkgeversmerk. Potentiële kandidaten krijgen zo een duidelijk beeld van wat ze kunnen verwachten van een eventuele loopbaan bij jouw bedrijf.
TIP: Zet eens de bril op van een sollicitant!
Bekijk je werken-bij site en doorloop voor de employee experience als een potentiële sollicitant. Wees kritisch en voer een proefsollicitatie in. Mis je hier zaken? Wees vooral eerlijk. Kijk ook eens bij de concurrent of naar een totaal andere branche. Hoe doen zij het en kan dat jouw employee experience verbeteren?
5. Stimuleer interne en externe ambassadeurs
Succesvolle employer branding is meer dan externe communicatie. Met name de inzet van zowel interne als externe ambassadeurs is cruciaal. Trotse medewerkers fungeren als ambassadeurs voor hun werkgever. Ze delen hun positieve ervaringen met hun netwerk en dragen bij aan een goede werksfeer. Ondersteun je ambassadeurs met bijvoorbeeld templates voor social posts, zodat ze eenvoudig nieuws kunnen delen in hun eigen sociale netwerk. Er moet wel ruimte blijven voor medewerkers om templates te wijzigen naar hun eigen tone of voice. Essentieel hierbij zijn autonomie en vertrouwen. En maken jullie al gebruik van een aantrekkelijk referral programma? Zo niet, dan is dit het moment om hiermee te starten. Een referral recruitment-programma levert snel rendement op, omdat referral recruitment betere kandidaten aanbrengt, het wervingsproces versnelt en bijdraagt aan een sterk en geloofwaardig werkgeversmerk. Medewerkers worden beloond voor het aanbrengen van talenten. Wees ook hierin transparant, want de beloning hoeft niet altijd een financiële beloning te zijn. Hoewel dit altijd aantrekkelijk is, zijn er meer mogelijkheden. Wat past er bij de organisatie? Vraag het aan je medewerkers! Via interne nieuwsbriven en posters houd je het referral programma continu onder de aandacht bij je werknemers.Nieuwe kansen en uitdagingen
Het jaar 2024 biedt ongetwijfeld nieuwe kansen en uitdagingen voor jouw recruitment team. Door te investeren in de bovenstaande onderwerpen, leg je een stevige basis voor een succesvol Employer Branding strategie. Bouw aan een merkimago dat niet alleen talent aantrekt, maar ook bijdraagt aan een positieve werkomgeving en bedrijfscultuur.
AdverStrategy wenst je veel succes en inspiratie in het komende jaar. Happy recruiting in 2024!
Wil je eens van gedachten wisselen over jullie Employer Brand?
Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! Bel een van onze strategen op +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl