6 recruitment marketing tips voor succesvolle job marketing
Je zoekt met spoed naar een geschikte kandidaat voor jouw openstaande vacature, maar hoe bereik je die in een overspannen arbeidsmarkt? Met job marketing! Met deze vorm van marketing promoot je jouw vacature met de optimale mediamix, zodat je onder de aandacht komt bij kandidaten in jouw doelgroep. Benieuwd hoe dit in de praktijk werkt? Hier zijn 6 recruitment marketing tips waarmee je wél de ideale kandidaat bereikt!
Tip 1: Schrijf een wervende vacaturetekst
Alles begint met een goede vacaturetekst. Dit is de eerste kennismaking van de kandidaat met jouw bedrijf. Bovendien kun je je met een vacature onderscheiden van concurrenten. Maar hoe schrijf je een aansprekende vacaturetekst voor jouw doelgroep?
Bepaal eerst wie je precies zoekt en waar je deze kandidaten kunt vinden. Een goede manier hiervoor is het opstellen van een Candidate Persona. Heb je de doelgroep goed in beeld, schrijf dan een korte en bondige functieomschrijving en benoem relevante functie-eisen. Vergeet ook niet jouw Employer Value Proposition (EVP) te verwoorden!
Tip 2: Kies de juiste job boards
Heb je de perfecte vacaturetekst opgesteld? Verspreid deze dan via de juiste kanalen. Een belangrijk onderdeel van de mediamix bestaat uit selectie van job boards: online vacaturebanken. Wij onderscheiden vijf soorten job boards:
- Generieke kanalen: Grootschalige, bekende vacaturebanken.
- Nichekanalen: Gericht op een specifiek vakgebied.
- Content websites: Informatieve websites met doelgroepgerichte content.
- Regionale kanalen: Gericht op een specifieke regio.
- Service websites: Gratis, online vacaturebanken.
Welke job boards je kiest, hangt af van de functiecriteria. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Kies dan voor generieke kanalen zoals Monsterboard en Nationale Vacaturebank. Zoek je kandidaten uit een specifieke regio? Ga dan voor regionale kanalen zoals Vacaturebank Arnhem of Vacaturebank Limburg. Promotie van je vacature op een job board zorgt ervoor dat jouw vacature bovenaan staat.
Tip 3: Maak strategisch gebruik van Google
Is Google recruitment al een vast onderdeel van jouw mediamix? Zo niet, dan mis je veel kansen. Met deze vorm van recruitment maak je strategisch gebruik van de meest gebruikte zoekmachine. Er zijn twee mogelijkheden: het gratis banenplatform Google for Jobs en de betaalde dienst Google Ads.
Â
Met Google Ads plaats je gerichte advertenties in de zoekresultaten van potentiële kandidaten. Door specifiek te targeten op criteria als leeftijd, locatie en levensgebeurtenissen, sluit je ongeschikte kandidaten uit en bereik je alleen kandidaten in jouw doelgroep!
Tip 4: Gebruik display advertising
Wil je dat je Google-advertentie extra opvalt? Maak dan gebruik van display advertising. Met diverse beeldadvertenties zoals banners, video’s en afbeeldingen verhoog je de brand awareness van je bedrijf en stimuleer je conversie (doorkliks naar je vacature).
Meer weten over display advertising? Lees meer recruitment marketing tips op onze website.
Tip 5: Profiteer van de kracht van social media
Wie zit er tegenwoordig niet op social media? Daarom is recruitment via social media zo effectief. Verspreid je vacature op platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Deze platforms bieden verschillende advertentieopties waarmee je specifiek kunt targeten op jouw doelgroep. Bovendien bereik je met social media recruitment niet alleen actieve, maar ook passieve werkzoekenden.
Tip 6: Investeer in mobile recruitment
Hoeveel tijd besteed jij op je telefoon? Volgens onderzoek van SIDN zitten we maar liefst 60 uur per maand op onze telefoon. Het is dus niet vreemd dat mobile recruitment een effectieve manier is om je vacature bij je doelgroep te krijgen. Mobiel solliciteren wordt steeds populairder. Steeds meer mensen solliciteren via hun mobiele telefoon. Speel hierop in en investeer in mobile recruitment!
Alle job marketing tips op een rij
Wil jij de juiste kandidaten bereiken? Volg deze checklist en til jouw vacature met recruitment marketing naar een hoger niveau!
Â
Â
- Schrijf een wervende vacaturetekst
- Kies de juiste job boards
- Maak strategisch gebruik van Google
- Gebruik display advertising
- Profiteer van de kracht van social media
- Investeer in mobile recruitment
Succesvolle job marketing voor jouw organisatie?
Heb je nog vragen naar aanleiding van deze zes recruitment marketing tips? Of kun je hulp gebruiken met job marketing?
Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden! Bel een van onze strategen op +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl